About Henriette Blakstad, Art. and Manag. Director HenBlakstad
Henriette Blakstad (she/them, Norway)
​Artistic director for HenBlakstad (2011- ) with more than 34 years of experience within the interdisciplinary and contemporary theatre.
When developing concepts she involves herself in search for non binary, multi universes as an actor, director and costume designer handling text, voice and movement in close relation to sound and set design. As an artist and educator Henriette immerses herself within highly visual, physical, experimental and compositional methods influenced by Mary Overlie, The Viewpoints, Zygmunt Molik, Matthew Barney, Gaga, Artaud to mention some.
HenBlakstad has produced and performed in Norway, Beijing, Guangzhou, Singapore and Copenhagen.
In the timegap 2022- 25 her focus is on developing, and she has developed:
- “The Bird Ladies'', an interactive shadow installation placed in a dehumanised dystopian environment. Made by HenBlakstad, Animalske and Guri Guri Henriksen. Curated by SixtyEight Art Institute/Heidi Hart Ph.D. (DK/US), Copenhagen 2022.
- “All This and More”, is a global participatory site specific performance event involving 50 performers. Theme: By 2050 there will be 1.5 billion climate refugees seeking shelter in the world. Made by The Necessary space/Simon Sharkey (UK) and co- prod. by HenBlakstad. Curated by ITAC6/ SEANSE (NO), Oslo 2022.
- "ALL IS QUILTED"- a podcast, by and with HenBlakstad, dramturg Line Rosvoll, sounddesign Thomas Hildebrand in collaboration with ROBIN- a platform exploring queer performative art practices across disciplines (NO), 2023.
- “MAXINE LOVE- Under the surface/between the layers'', new written text for stage in co- prod. with STUDIUM ACTORIS (NO) 2023-25.
Henriette Blakstad has a long work relationship as an performer with Nasjonalmuseet, Unge Viken, Grusomhetens Teater, Teater Corpus, Studium Actoris, Tiril Pharo, Guri Guri Henriksen, SEANSE, Animalske Produksjoner, Marius Kolbenstvedt and Merete Morken Andersen (NO), touring Norway, UK, India, Iran, Japan and Denmark.
Henriette works as a theatre educator, assistant professor with professional artists at colleges, universities and academies. Henriette has in-depth knowledge as an educator in contemporary theatre, composition work mentioning methods as:
The Viewpoints (USA) composition and improvisation work , Gaga (Israeli) movement work, Gyrotonic (USA) yoga, martial arts and dance work, Zygmunt Molik (Grotowski, Polish) and Suzuki method for actors (Japanese), the last two are physical voice training.
From 2010-22 she has educated herself within The Viewpoints with Anne Bogart and SITI- Company and Wendell Beavers/Mary Overlie (NY/US) with several workshops in USA, Italy and Norway.
Her education is from KHiO- Oslo National Academy of the Arts- The academy of Theatre with a Post Certificate in Education, Kristiania University College- The academy of Acting in Oslo, and KHiO- Oslo National Academy of the Arts; The academy of Dance (BA), (NO).
​
Henriette Blakstad (hun/de, Norge)
Har 34 års erfaring innen det interdisiplinære scenekunst feltet, innen samtidsteateret som utøver, dramatiker, regissør, førsteamanuensis teaterlærer og kostymedesigner.
Siden 2009 har hun driftet HenBlakstad Produksjoner med verk vist i Norge, Kina og Singapore. I 2024 lanserte hun 1. sesong av i alt 5 sesonger av podcasten «MAXIME- skeiv dramatikk i podcastformat» på Spotify. 1. sesong var i co-produksjon med UNG TEKST ved Unge Viken Teater, hvor hun var ansvarlig for konsept, regi og dramaturgi med Thomas Hildebrand som lydregissør.
I 2025 ferdigstiller hen kulturarenaen «PÅ HØYDEN» som et prøverom, verksted og spillested for eget kompani HenBlakstad på Nesodden. Henriette byggleder og snekker for prosjektet. Hennes neste produksjon site- specific verket MAXINE- under overflaten, mellom lagene i co-produksjon med Grenland Friteater og Studium Actoris skal vises bl.a. i Porsgrunn, Fredrikstad og «PÅ HØYDEN» i 2026. Som del av verket lanseres 2. sesong av podcasten «MAXIME-...» med fem nyskrevne lyddramaer av Blakstad.
Henriette har siden 2022 til i dag jobbet som freelance kurator innen formidling ved Nasjonalmuseet og bidratt til konseptene «Monsterfabrikken», «Operasjonsstue», «NEON» og «Flaggermusverksted», interagerende publikumsrettet konsepter med 400 – 700 publikummere ved hvert verksted.
Siden 2017 har Henriette samarbeidet med Merete Morken Andersen (forfatter, litteraturviter, førsteamanuensis i faglitterær skriving ved USN) i prosjekter som plasserer seg i krysningspunktet mellom kunst og forskning (Artistic Research). Blakstad har vært en drivende kraft i arbeidet med aÌŠ utforske spraÌŠkløse, kroppslige innganger til den skapende prosessen, og til det som vedrører kjønn, makt og kunst.
Henriette har i hovedsak jobbet innen det frie teaterfeltet i Norge og internasjonalt med turneer i India, Iran, UK, Japan, Kina, Singapore, Polen og Danmark. Hun har hatt engasjement som utøver ved Unge Viken Teater, Østfold Internasjonale Teater, med Tiril Pharo, Animalske Produksjoner, SEANSE, Grusomhetens Teater, Studium Actoris, Marius Kolbenstvedt , A3 Teatr (Polen), SixtyEight Art Institute "(DK), Dramatikkens hus, Teater Ibsen, Ibsen International (NO/Kina), Det Norske Teater, Torshov Teatret, Den Nasjonale Scene, Nordland Teater, Teater Grimsborken, Brageteatret, Torgunn Produksjoner, Chateau Neuf, Den Norske Opera & Ballett, Nordland Teater, Den Nasjonale Scene, Carte Blanche m.fl.
Henriette er utdannet ved KHiO- teaterhøgskolen PPU (Praktisk Pedagogisk Utdanning), NISS- nå Høyskolen Kristiania- skuespill, og Statens Balletthøgskole- dans.
Gjennom sitt profesjonelle virke har hun etterutdannet seg med lengre studieopphold innen den kompositoriske samtidsteater metoden The Viewpoints (2011-22) i New York, Italia og Norge med Professor i regi ved Columbia University Anne Bogart, Kunstnerisk leder for SITI- Company og Mary Overlie, koreograf og tidl. professor ved New York University, The Experimental Theater Wing og grunnlegger av metoden.
Fra 2018- 24 har Blakstad hatt mesterklasser som dramatiker med forfatter og dramatiker Fredrik Brattberg, Gro Dahle og Merete Morken Andersen.
I perioden 2006-24 har Henriette v/HenBlakstad jobbet som teaterlærer, veileder innen samtidsteater, arbeidet med ny dramatikk, komposisjon tekst/rom, ved bla. Unge Viken Teater- Ung Tekst, med Sykehusklovnene, Nasjonalmuseet, Høyskolen Kristiania- skuespill, LA OSS LE- kompani med funksjonsvariabilitet, MDD- Drama ved Lillestrøm og Hadeland Vgs., Norsk Skuespillersenter, Det Norske Teater, LaMaMa (NY), Singapore, Beijing, Den Norske Opera & Ballett- Nordisk Sommerskole i dans, Forfatterstudiet i Bø m.fl.
I 2024-27 ser hun frem mot videre samarbeid ved Nasjonalmuseet, Studium Actoris, Grenland Friteater, Merete Morken Andersen og videre produksjonsprosesser med HenBlakstad og skeivt perspektiv med konseptene «MAXINE...» og «MAXIME-...», lyddrama, ny-dramatikk og musikk komposisjon i samarbeid med et gullkantet team fra Norge, Tyskland, Italia. Tidligere gjennomført forprosjekter er støttet av Kulturdirektoratet, Fritt Ord, Fond for Utøvende Kunstnere, R.E.D.- tverrfaglig kompetansesenter Vestre Toten og Scenetekstivalen 2023.
I perioden 2013-15 var Henriette styreleder for UNIMA Norge og driftet Gratis daglig trening ved Norsk skuespillersenter.
Henriette er kostymedesigner og har jobbet for bl.a. Nasjonalmuseet, Maridalsspillet i Oslo, Animalske Produksjoner og sitt eget kompani HenBlakstad Produksjoner. ​