WORK-IN-PROGRESS
MAXINE- under overflaten, mellom lagene
Dobbeltklikk for bilde i full størrelse.
Verket MAXINE- under overflaten, mellom lagene utvikles som del av dekonstruksjonen av et råttent hus hvor et nytt konstrueres på grunnmuren til det gamle. Et hus hvor skadedyr gnager og resonansen av hendelsesforløpet sitter fast i veggene, i tak og under gulvet som abstrakte og realistiske lyder av livet som var eller kunne ha blitt til.
Om tapet av en familie som skeiv, og tapet av et barn i kompleksiteten av lesbisk likekjønnede foreldreskap, tilhørighets problematikk som fører til tap av morsrollen som medmor.
I verket jobber dramatiker og utøver Henriette Blakstad med ideen om et alter ego til en heteronormativ cis- kvinne med skjult skeiv identitet. Stykket undersøker handlingsrommet til den heteronormative cis- kvinnen i møte med sitt alter ego Maxine Love som skeiv hun/dem.
Dramatikeren undersøker kopien hun lever ut og den skeive originalen som eksisterer i livet som et drømmespill. Om kopien som fiksjon og originalen som natur.
I konseptet er HenBlakstad opptatt av transformasjons øyeblikket fra hun/henne til hun/dem, om hvordan skyggene og det underbevisste usagte styrer handlingsforløpet som jobber frem.
Henriette jobber mot en katarsis, ideen om at noe må ofres i transformasjons øyeblikket fra en bevissthet forståelse til en annen. Om å skape seg selv på nytt. Om å gjøre noe en ikke kan. I dette verket offres familien og barnet.
​
I tidligere produksjoner har jeg vært influert av Ibsens, Hedda Gabler. I dette konseptet er Lille Eyolf en gjennomgående skygge skikkelse i verket.
​
Konseptet er for en site- specific arena i co- produksjon med Grenland Friteater og Studium Actoris. De siste fire årene har Blakstad jobbet som byggleder og snekker i et hus kjøpt i skogen på Nesodden. Stedet, PÅ HØYDEN ferdigstilles våren 2025 og vil være en prøve- og spill arena i tilknytning til Oslo hvor verket vil vises.
Henriette Blakstad avventer svar fra søknad om Kunstnerstipend med opphold i Skien som vil gjøre at HenBlakstad etablerer seg i Skien med alterlier og spillested ved Spriten Kunsthall.
​
Teamet i konseptet:
Henriette Blakstad (HenBlakstad), Dramatiker, utøver, co-regi og kostyme (Norge, Oslo/Nesodden)
Line Rosvoll, Dramaturg, co- regi (Norge, Oslo)
Robert Skjærstad, Utøver (Norge)
Timothée Neie, Utøver (Tyskland, Frankrike, Norge, Oslo)
Desiree Bøgh Vaksdal, Utøver (Norge, Oslo)
Johan Sara jr., Komponist (Norge, Máze/Finnmark)
Alice Vanini, Scenograf, kostyme (Italia, Norge, Oslo)
Claudia Lucacel, Film, foto (Norge, Hadeland, Romania, Hellas)
Thomas Hildebrand, Lyddesign (Norge, Nesodden)
Klikk her for mer info om teamet
​
Konseptet består av flere faser:
- Tekster av Blakstad utvikles som lyddrama sammen med dramaturg, Rosvoll og lyddesigner, Hildebrand som del av tekstutviklingen til MAXINE- under overflaten, mellom lagene, og som selvstendig verk som vil publiseres på MAXIME- skeiv dramatikk i podcastformat på Spotify som sesong 2.
Podcasten er driftet av HenBlakstad.
Lytt til 1. sesong i co-produksjon med UNG TEKST- Unge Viken Teater.
​
-Visuell lydinstallasjon, et samarbeid mellom filmfotograf Lucacel, lyddesigner Hildebrand, utøver og konseptet av Blakstad hvor lyddramaene ligger som grunnlag for utviklingen.
Lytt til utkast av arbeidet 2. AKT, HUSET.
​
- Musikk komposisjonen, et samarbeid mellom samtidsmusiker med røtter i samisk tradisjon Johan Sara jr. fra Máze i Finnmark og sanger Henriette Blakstad vil danne musikk underlaget for verket og stå som selvstendig konsertmateriale. Duoen jobber innen rituell samisk stemmebruk, strupesang, overtoner, pust og dynamikk.
​
Utviklingsperspektiv for alle fasene beskrevet er 2024-27.
​
​
​
​
​